خدمات

پمپ های سانتریفیوژ

شرکت جهان فرز تولید کننده انواع پمپ های سانترفیوژ و‌تامین قطعات اماده خدمت رسانی در زمینه صنعت کشور عزیزمانن می باشد وبا عنایت به افق‌های جدید با برداشته شدن تحریم‌ها بر علیه صنایع نفت و گاز ایران و با تکیه بر تجارب، توانمندی‌ها و روابط گسترده‌ی بین المللی ما، در شرکت جهان فرز، می‌رویم تا فعالیت‌های خود را توسعه داده و دامنه‌ی جدیدی از فعالیت‌ها به ویژه در تأمین تجهیزات و خدمات حفاری را به سبد خود بیافزاییم.

پمپ سانتریفیوژ
پمپ سانتریفیوژچیست؟

پمپ های سانتریفیوژ پر کاربرد ترین نوع پمپ آبی درصنعت هستند به طور متوسط ۷۵درصد پمپ های به کار رونده در صنعت از نوع سانتریفیوژ هستند از آنجا که این پمپ ها همواره مقدار مشخصی از دبی آب را در یک فشار ثابت و‌در هر موقعیتی تامین میکنند، پمپ های ایده آلی به شمار می آیند.

پمپ سانتریفیوژ یا گریز ار مرکز جزو دسته پمپ های دینامیکی می باشند . این پمپ ها از جمله پمپ های با جابجایی غیر مثبت هستند که با چرخیدن یک پروانه در آن انرژی به سیال منتقل می شود و جزو توربوماشین های توانگیر می باشد
همانند بسیاری دیگر از پمپ ها، پمپ های انرژی زا از موتور دوار گرفته و به سیال انتقال میدهد. میزانی از این انرژی به صورت انرژی جنبشی و در قالب سرعت ظاهر می شود و‌میزانی نیز به عنوان انرژی پتانسیل و‌در قالب هد فشاری نمود پیدا میکند که توانایی و قدرت حمل سیال را در مقابل جاذبه زمین به سمت بالا دارا است.
انتقال انرژی از یک پروانه دوار به سیال برای تولید فشار و جنبش سیال ، همواره با نام نیروی گیز از مرکز در سیالات توصیف می شود ،
این پمپ ها بر اساس تئوری نیروی گریز از مرکز کار میکنند. وقتی پره پمپ درون محفظه ی آن دوران می کند ، سیال را از مرکز به بیرون هل می دهد . وقتی سیال از مرکز به بیرون هل داده میشود سیال جایگزین تحت فشار اتمسفر یا فشارهای مصنوعی و‌بالاتر به سمت درون مرکز کشیده می شود . سیالی که به بیرون هل داده شده است از طریق مسیر خروجی تخلیه می شود . این سیال فشاری خواهد داشت که مقدار آن را می توان به وسیله گام پروانه پمپ و نیز سرعت دورانی آن محاسبه کرد . همان طور که اشاره شد این پمپ ها دو عضو اصلی بدنه و پروانه دارند

انواع پمپ

۱ – پمپ دینامیکی:

در این سری پمپها انرژی الکتریکی از الکتروموتور، به شفت و از طریق آن به پمپ منتقل میشود و با چرخش پروانه‌ها انرژی مکانیکی ایجاد شده را به سیال منتقل کرده و در نهایت باعث افزایش فشار آن میشود. در پمپهای دینامیکی این انتقال انرژی به سیال دائمی بوده و تا زمانی که الکتروموتور روشن است ادامه پیدا میکند.

۱.۱ – پمپ گریز از مرکز یا پمپ سانتریفیوژ (Centrifugal)

پمپهای گریز از مرکز پرکاربردترین پمپ برای انتقال آب هستند، که به کمک شکل خاص پروانه‌های سانترفیوژ، انرژی الکتریکی الکتروموتور را به انرژی سانتریفیوژ تبدیل کرده و با این نیروی ایجاد شده اقدام به جابجایی سیال میکنند.
تقریبا تمامی پمپهایی که در میان ما رایج است و میشناسیم از نوع سانتریفیوژ هستند، از جمله: پمپهای آب خانگی، پمپهای طبقاتی، پمپهای کفکش، لجنکش و… که بسته به نوع پروانه و نوع نیروی سانترفیوژی که ایجاد میکنند به چند مدل تقسیم میشوند:

۱.۱.۱ – پمپ جریان شعاعی (Radial Flow Pump)

– در این پمپ فشار ایجاد شده به سیال تنها از طریق نیروی سانتریفیوژ تامین میشود و معمولا سیال از طریق توپی، وارد محفظه پروانه میشود و بصورت شعاعی به بیرون از پمپ جریان میابد.

۱.۱.۲ – پمپ جریان مختلط (Mixed Flow Pump)

– در این پمپها جریان ایجاد شده بیشتر از طریق نیروی سانتریفیوژ بوده و مقداری از آن هم از طریق نیروی ایجاد شده توسط تیغه‌ها ایجاد میشود و تخلیه به صورت شعاعی و محوری صورت میگیرد.

۱.۱.۳ – پمپ جریان محوری (Axial Flow Pump)

– پمپهای این دسته که پمپهای ملخی نیز نامیده میشوند، بیشترین نیرو را از طریق تیغه‌ها اعمال میکند که این سری بیشتر برای تولید دبی های بالاتر به کار میروند و دو مورد بالاتر برای تولید فشارهای بیشتر؛

۱.۲ – پمپ خطی یا جریان محوری (Axial)

در پمپهای خطی، سیال در همان راستایی که وارد پمپ میشود، در همان امتداد نیز خارج میشود و تغییر جهت نمیدهد. این سری پمپها با داشتن پروانه باز تنها برای ایجاد دبی بالا در هِدهای پایین مناسبند، مانند مصارف کشاورزی برای پمپ کردن آب رودخانه به سمت مزارع؛

پمپ

۲ – پمپ جابجایی مثبت:

پمپهای جابجایی مثبت، بگونه‌ای طراحی شده‌اند که سیال از یک سمت به داخل پمپ کشیده میشود و در پایان هر سیکل (بسته به نوع پمپ) از سمت دیگر آن خارج میشود. حال منظور از سیکل، بسته به نوع پمپ میتواند یک دور گردش چرخنده‌ها باشد و یا یک حرکت پیستون؛
این پمپها میتوانند میزان معینی از سیال، حتی مخلوط با گاز/هوا، را بدون تاثیر گرفتن از ارتفاع منتقل کنند. اما جریان ایجاد شده توسط پمپهای جابجایی مثبت مقطع و دوره‌ای بوده و برخلاف پمپ سانتریفیوژ دائمی نیست.

۲.۱ – پمپ رفت و برگشتی (Reciprocating)

در این پمپها نیروی مورد نیاز برای ایجاد فشار در سیال را یک پیستون ایجاد میکند که با حرکت به عقب و ایجاد مکش موجب کشیده شدن آب به درون سیلند میشود و سپس با برگشت آب را به بیرون پمپاژ میکند.

۲.۱.۱ – پمپ پیستونی شناور (Plunger Pump)

– این سری پمپها کارکردی مشابه پیستون ماشین دارند و میتوانند فشارهای بالایی را ایجاد کنند اما نیاز به روغن کاری دائم دارند.

۲.۱.۲ – پمپ دیافراگمی (Diaphragm Pump)

– این مدل هم مشابه پمپهای پیستونی است با این تفاوت که بجای پیستون، با جلو و عقب رفتن یک دیافراگم (غشاء پلاستیکی) سیال منتقل میشود.

۲.۲ – پمپ دورانی (Rotary)

۲.۲.۱ – پمپ دنده‌ای (Gear Pump)

– این پمپ‌ها به کمک چرخ دنده و حرکت آنها موجب انتقال سیالات میشوند.

۲.۲.۲ – پمپ لوب (Lobe Pump)

– در این پمپها به دلیل مقاومت بالا و بهداشتی بودن در مصارف شیمی، داروسازی، بیوتکنولوژی و… کاربرد فراوانی دارند.

۲.۲.۳ – پمپ پره‌ای (Vane Pump)

– در این سری پمپها نیروی جابجایی مثبت توسط پره‌ها ایجاد میشود، که در مصارف فشار بالا و سیستمهای سوپرفشار کاربرد دارند.

۲.۲.۴ – پمپ پیش رونده خلاء (Progressive Cavity Pump)

– این پمپها به وسیله حفره‌هایی که روی یک روتور مارپیچ قرار دارند، سیال را بصورت پیشبردی انتقال میدهند، و برای اندازه‌گیری مایعات و پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا مناسب میباشند.

۲.۲.۵ – پمپ پیش رس (Peristaltic pumps)

– در این مدل با به گردش در افتادن چرخ‌ها، و ایجاد مکش، سیال را به داخل پمپ کشیده و به دلیل کوچکتر بودن خروجی پمپ، سیال با شدت بیشتری به بیرون رانده میشود.

۲.۲.۶ – پمپ پیچوار یا اسکرو (Screw Pump)

– پمپ پیچی مدلی از پمپ جابجایی مثبت است که با استفاده از یک تا چند پیچ سیال را در امتداد محور جابجا میکند. این روش، از زمان قدیم برای صنایع کاربردی، آبیاری، کشاورزی و… مورد استفاده قرار میگرفته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *