اخبار, گیربکس ها, مقالات

چرخدنده هلیکال چیست

چرخدنده چیست

 

چرخدنده یکی از مهمترین قسمت های هر ماشین و الکتروموتور است که با کاهش دنده و تنظیم جهت دوران باعث افزایش گشتاور خروجی می گردد.در واقع چرخدنده یک بخش دورانی از ماشین الات با دندانه های بردبده بریده و برجسته است که درگیری این دندانه ها به یکدیگر باعث انتقال گشتاور می گردد.به مجموعه ای از چرخدنده ها که با یکدیگر کار می کنند ، سیستم انتقال یا گیربکس می گویند.

 

 

انواع چرخ‌دنده‌ها و تفاوت آن‌ها با یکدیگر

چرخ‌دنده‌های ساده

چرخ‌دنده‌های ساده رایج‌ترین محصول مورداستفاده برای کاهش دنده‌های بزرگ می‌باشند که به‌صورت سری استفاده می‌شوند. دندانه‌های این نوع چرخ‌دنده به‌صورت مستقیم بوده و به شکل موازی بر روی شفت‌های مختلف نصب می‌شوند.

 

مزایای چرخ دنده ساده

۱. نسبت سرعت ثابتی را ارائه می‌دهند.
۲. بسیار قابل‌اعتماد هستند.
۳. ازنظر ساخت / تولید ساده و آسان هستند.
۴. اغلب برای انتقال مقدار زیاد قدرت استفاده می‌شوند.

 

چرخ دنده هلیکال

برخلاف چرخ‌دنده‌های ساده، چرخ‌دنده‌های هلیکال و گیربکس‌های هلیکال، ظرفیت انجام عملیات به‌صورت نرم و روان رادارند. دندانه‌های واقع بر روی چرخ‌دنده‌های هلیکال با صفحه جلویی چرخ‌دنده دارای زاویه می‌باشند؛ بنابراین، در طول فرایند زمانی که دودندانه با یکدیگر درگیر می‌شوند تماس به‌تدریج از یک انتهای دندانه شروع می‌شود و هنگام دوران چرخ‌دنده تا حالت درگیری کامل تماس حفظ می‌شود. هنگامی به‌منظور انتقال قدرت از چرخ‌دنده استفاده می‌شود، این نوع چرخ‌دنده رایج‌ترین نوع مورداستفاده است و مقدار زیادی نیروی محوری تولید می‌کند.

 

مزایا چرخ‌دنده هلیکال

۱. دندانه‌های زاویه‌دار نسبت به دندانه‌های ساده به‌تدریج درگیر می‌شوند به همین دلیل نرم‌تر کار می‌کنند.
۲. چرخ‌دنده‌های هلیکال و همچنین گیربکس‌های هلیکال بسیار بادوام بوده و برای موارد تحت بارگذاری زیاد ایده آل می باشند.
۳. دارای ظرفیت انتقال حرکت و قدرت بین شفت‌های موازی یا قائم می‌باشند.

 

چرخ‌دنده مخروطی

چرخ‌دنده‌های مخروطی عمدتاً برای تغییر جهت دوران شفت استفاده می‌شوند. دندانه‌های آن به شکل مستقیم، اسپیرال و قوسی موجود هستند. هر یک از آن‌ها به‌عنوان‌مثال، دندانه‌های مستقیم دارای ویژگی‌های مشابه با چرخ‌دنده‌های ساده هستند، درحالیکه دندانه‌های اسپیرال همانند چرخ‌دنده‌های هلیکال عمل کرده و درنتیجه ارتعاش کمتری تولید می‌کنند.

مزایا چرخ‌دنده مخروطی

۱. چرخ‌دنده‌های مخروطی نوعی از چرخ‌دنده می‌باشند که تغییر زاویه کار را امکان‌پذیر می‌سازند.
۲. تنوع دندانه‌ها در هر چرخ اجازه می‌دهد تا مزیت مکانیکی (نسبت نیروی مقاوم بر نیروی محرک) تغییر کند.

 

چرخ‌دنده حلزونی

اکثر تولیدکننده‌های گیربکس‌ صنعتی ترجیح می‌دهند که چرخ‌دنده‌ گیربکس حلزونی را به مشتریان خاص خود ارائه دهند، زیرا این چرخ‌دنده‌ها برای کاهش دنده‌های بزرگ استفاده می‌شوند. سیستم این چرخ‌دنده به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که قسمت حلزونی می‌تواند چرخ‌دنده را بچرخاند، اما چرخ‌دنده نمی‌تواند قسمت حلزونی را بچرخاند. زاویه قسمت حلزونی کم است و درنتیجه این چرخ‌دنده در سیستم‌های نقاله برای ترمز یا توقف اضطراری استفاده می‌شود.

 

چرخدنده حلزونی

مزایا چرخ‌دنده حلزونی

۱. این چرخ‌دنده‌ها نرم‌تر و آرام‌تر کار می‌کنند.
۲. به‌صورت خود قفل شونده هستند.
۳. فضای کمی اشغال می‌کنند.
۴. دارای اثربخشی درگیر شدن خوب بوده و درنتیجه می‌توانند برای کاهش سرعت و افزایش گشتاور مورداستفاده قرار گیرند.
قطعات گیربکس حلزونی در فروشگاه آنلاین کالا صنعتی

 

چرخ‌دنده‌های هلیکال چیست ؟

چرخ‌دنده‌ هلیکال چرخ‌دنده‌ استوانه‌ای هستند که دندانه‌ها موازی با محور دوران نیستند. دندانه‌ها دارای زاویه می‌باشند و به‌عنوان بخشی از یک مارپیچ ظاهر می‌شوند که باعث انتقال قدرت بین محورهای موازی یا قائم می‌شود. تفاوت اصلی بین یک گیربکس هلیکال و دیگر گیربکس‌ها در این است که دندانه‌ها یک قسمت مارپیچ را تشکیل می‌دهند و دارای پتانسیل حرکت بدون ایجاد سروصدا هستند. دیگر مزیت استفاده از این چرخ‌دنده‌ها این است که توانایی بیشتری برای انتقال بار بین دو شفت موازی نسبت به چرخ‌دنده ساده با مدول و عرض معادل مشابه خواهند داشت و البته به دلیل توزیع بار بین چندین دندانه دارای سایش و پارگی کمتری خواهند بود.

 

چرخدنده هلیکال

کاربرد چرخ دنده‌های هلیکال

بسیاری از تولیدکنندگان مشهور گیربکس صنعتی هنگام کار تحت بارهای سنگین و البته زمانی که نیاز به عملیات آرام و بی‌صدا مانند خودروها هست، استفاده از این نوع چرخ‌دنده را پیشنهاد می‌کنند.

کاربرد آن در:
۱. صنایع کود، صنایع چاپ و فعالیت‌های خاک‌برداری و زمین کنی
۲. فولاد، نورد، صنایع برق و بندرها
۳. صنایع نساجی، صنایع پلاستیکی، صنایع غذایی، نوار نقاله، آسانسور، دمنده‌، کمپرسور، صنایع نفت و دستگاه‌ برش.
علاوه بر کاربردهای فوق، کاربردهای دیگری نیز وجود دارند. کاربرد کلی چرخ‌دنده‌ و گیربکس‌ هلیکال بسیار گسترده است. برای بیشتر دانستن در این مورد نگاهی به محیط اطراف خود بیندازید.

 

جهت مشاوره و سفارش میتوانید با مشاوران ما در شرکت جهان فرز تماس بگیرید.

جهت مشاهده دستگاههای ساخته شده اینستاگرام مارا دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *