اخبار, گیربکس ها, مقالات

گیربکس دستگاههای حفاری

یکی از ابزار های حیاتی در امر حفاری،گیربکس دستگاههای حفاری است که در این مقاله گریزی بر انواع آن خواهیم داشت.

 

حفاری های عمیق و گاهی تا عمق بیش از ۱۰۰متر در زیر زمین به منظور رسیدن به آب،نفت و… و یا ایجاد شمع برای ستون ها برای سازه های بتنی نظیر ایستگاههای مترو و یا تونل های زیرزمینی و دیگر موارد که دست انسان را برای رسیدن به آن کوتاه می کند منجر به ساخت دستگاه حفاری و به طبع گیربکس دستگاههای حفاری گردید.بالاخص گیربکس دستگاههای حفاری نفت وگاز که امروزه از اهمیت ویژه ای  در حفاری نفت و گاز دارند.

 

مقاله برای مطالعه بیشتر:

نحوه کارکرد وساخت گیربکس

 

انواع دستگاه حفاری:

دستگاه حفاری به دو صورت عمودی(چاه) و افقی زن(تونل) تولید می شود.این دستگاه برای حفاری های زیر زمین و گذشتن از موانعی همچون سنگ بسیارکارآمد می باشد.
دستگاه حفاری که به(TBM,Tunnel Boring Machine)نیز شناخته می شود برای حفاری تونل ها کاربرد دارد.این دستگاه به دلیل قیمت بالایی که دارد فقط در پروژه هایی استفاده می شود که صرفه اقتصادی آن بیشتر باشد.

 

اجزاء دستگاه حفاری شامل:

بدنه,چنگ زن ها,صفحه حفار,ابزاربرش و جک های رانش صفحه حفار می باشد.
حفر تونل بیشتر به منظور ایجاد پناهگاه,محل عبورتأسیسات شهری نظیر لوله های آب و عبور سیم های برق و مخابراتی کاربرد دارد.
برای حفاری بصورت عمودی(vertical) تجهیزات ساده تر و کوچکتر می شوند و دستگاه حفاری و گیربکس دستگاههای حفاری نفت و گاز جوابگوی این مورد خواهد بود.این دستگاه به منظور حفر برای چاههای نفت,آب و …ساخته شده است.

دستگاههای حفاری دارای چند نوع سیستم کاری می باشند که هرکدام بسته به نوع شرایط کاری متفاوت می باشد.

 

روش های مختلف حفاری شامل:

  • حفاری به روش برقی
  • حفاری به روش ضربه ای
  • حفاری به کمک تراکتور که به حفاری تراکتوری معروف است و مشابه با حفاری ضربه ای است.
  • حفاری چرخشی
  • حفاری روتاریی

 

در میان روش های بالا که به منظور حفر چاه انجام می شود روش های چرخشی و روتاری دارای مزیت بهتر و راندمان بالاتری می باشند زیرا در روش های ضربه ای و برقی حداکثر راندمان حاصل نخواهد شد لازم به ذکر است که روش ضربه ای در مناطقی که لایه های سنگی و درشت دانه ای دارند مقرون به صرفه تر می باشد.

بطور کلی تمامی دستگاههایی که به گشتاور بالایی نیاز دارند نمی توانند به شکل مستقیم از الکتروموتور و یا دیگر ادوات استفاده کنند بلکه نیاز به قطعه و یا قسمتی می باشد که بتواند نیروی چرخشی الکتروموتور و یا هر وسیله دیگر را به میزان قابل توجهی تبدیل به حرکتی کند که گشتاور بالاتری داشته باشد,گیربکس ها برای رفع نیاز به گشتاورها گزینه مناسبی هستند.

در دستگاه حفاری نیروی چرخشی به گیربکس اعمال شده که واسطه ای بین شافت و ناخن های حفاری می باشد. دستگاههای حفاری انواع و مدل های گوناگونی دارد که توضیح درمورد آنها در این باب نمی گنجد و فقط به معرفی و نحوه کارشان بسنده کردیم.
در دستگاههای حفاری که به صورت عمودی (چاه)کار می کنند مته های مخصوص حفاری قابلیت تغییر سایز را داشته و می توانند بر روی بعضی از ماشین آلات مثل بابکت و یا بیل مکانیکی نصب شوند این نوع قابلیت به کمک گیربکس دستگاههای حفاری که متصل به بازوی ماشین آلات است،امکان پذیر می باشد.
گیربکس های مورد مصرف در ساخت دستگاه حفاری به دلیل اینکه به صورت مستقیم با مته های حفاری کوپل می شوند باید دارای قابلیت هایی نیز باشند ,در این باره گیربکس های خورشیدی دارای قابلیت های منحصر به فردی می باشند که آنها را از سایر گیربکس ها متمایز می نماید.

 

ویژگی گیربکس های خورشیدی:

گیربکس های خورشیدی به دلیل قابلیت نوع اتصال (مستقیم) و همچنین نحوه اتصال از گیربکس های ایده آل برای طراحی وساخت دستگاه حفاری می باشد.

 

مزیت های گیربکس های خورشیدی(گیربکس دستگاههای حفاری):

۱.راندمان کاری بالا تا۹۵%
۲.تنوع در اتصال(هزارخاری,شافت تک خار و …)
۳.تنوع در نسبت با توجه به سایز
۴.صدای کم حین کارکرد
۵.عمر مفید بالاتر نسبت به سایر گیربکس ها
۶.تعمیر و نگهدای آسان

 

شرکت جهان فرز با ارائه مشاوره در زمینه ساخت گیربکس دستگاههای حفاری نفت و گاز شما را یاری می کند.

برای اطلاع بیشتر از خدمات ارائه شده،ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *