اخبار, گیربکس ها, مقالات

گیربکس های صنعتی نیروگاهها

گیربکس نیروگاهی

گیربکس های صنعتی نیروگاهها

 

گیربکسهای صنعتی نیروگاهها به منظور اهداف مختلفی به کار می روند و وظایف مهمی نظیر هدایت حجم عظیمی از هوا در کانال های خروجی،دستگاههای سنگ شکن ذغال سنگ و تولید پودر، موتور توربین ها و سیستم های انتقال، فن های برج خنک کننده و غیره را به عهده دارند.اهمیت و کارایی موثر و مطمئن این گیربکس ها برای واحدهای نیروگاهی بر کسی پوشیده نیست.
هیچ گاه نمی توان نقش گیربکس ها را در کنترل سرعت حرکت موتورهای الکتریکی و انتقال سیالات با سرعت مناسب نادیده گرفت. یکی از این گیربکس ها که از بهترین و پرمصرف ترین انواع این تجهیزات است، گیربکس خورشیدی است که بخاطر راندمان بالا طیف وسیعی از برنامه های صنعتی و نیروگاهی را تحت پوشش قرار می دهد.

 

گیربکس نیروگاهیی

طراحی و ساخت انواع گیربکس های صنعتی

 

امروزه با توجه به پیشرفت روز افزون فناوری و تخصص مهندسین،محصولات و خدمات گسترده ای برای تولید برق به صنعت نیروگاهی ارائه شده اند که شامل انواع گیربکس های صنعتی می باشد که می توانند در بخش های مختلفی به کار روند.

 

گیبربکس نیروگاهی

 

نکات مهم در خرید انواع گیربکس صنعتی چیست؟

اگر شما به خرید یکی از انواع گیربکس ها نیاز دارید، یا برای طرح ها و برنامه های نیروگاهی در بخش های مختلف باید یک گیربکس قوی و کارآمد تهیه کنید، الزاماً باید تجهیزاتی را انتخاب کنید که بتوانند ظرفیت موجود را پشتیبانی کنند. یک گیربکس خوب باید بتواند نیروی لازم را برای به حرکت در آوردن موتور تأمین کند و از طرفی دیگر، توانایی کنترل سرعت حرکت موتور را در برنامه های مختلف داشته باشد. گیربکس های هلیکال یا گیربکس خورشیدی و سایر انواع این تجهیزات، هر کدام در جایگاه خود، مزایا و معایبی دارند.
نکته دیگری که در خرید انواع گیربکس های صنعتی مهم است توجه به بازرسی، روغن کاری و نگهداری از تمام قطعات آن ها می باشد. این تجهیزات در طولانی مدت، دوام و ماندگاری خود را دارند اما به دلیل اینکه بر اساس چرخ دنده ها کار می کنند، لزوماً بازرسی دوره ای باید در دستور کار قرار گیرد.

 

گیربکس نیروگاهی

استفاده از گیربکس صنعتی در توربین های بادی

یکی دیگر از انواع طرح ها و برنامه هایی که گیربکس های صنعتی را در آن مشاهده می‌کنیم، توربین‌های بادی است. توربین های بادی با استفاده از نیروی باد به چرخش در می‌آیند. نیروی حاصل از چرخش چرخنده توربین بادی، از طریق شفت اصلی گیربکس به ژنراتور منتقل می شود. دلیل اینکه از گیربکس ها در این شرایط استفاده می کنیم کاملاً واضح است. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا نمی توانیم مستقیماً ژنراتور را با استفاده از قدرت حرکت شفت اصلی، هدایت کنیم؟
در پاسخ به سوال فوق باید این گونه توضیح داد: “اگر از یک ژنراتور معمولی در توربین های بادی استفاده شود، باید مستقیماً به یک شبکه سه فاز با جریان برق متناوب با فرکانس ۵۰ هرتز مرتبط شود؛ توربین باید با سرعت بسیار بالا و چیزی حدود ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه حرکت کند. این در حالی است که اگر به طور مستقیم به شفت اصلی متصل شود، امکان کنترل سرعت وجود ندارد.
نصب گیربکس های صنعتی این امکان را فراهم می‌کند تا ژنراتور به طور مستقیم با قطب های متفاوتی متصل باشد و بتواند با سرعت آهسته تر حرکت کند. سرعت متوسط چیزی در حد ۳۰ دور دقیقه برای حرکت توربین ها با استفاده از گیربکس های مناسب امکان پذیر است.
اگر ژنراتور مستقیماً به شفت اصلی متصل شود، بار سنگینی از طریق چرخنده، به ویژه در هنگام سرعت بالا در چرخش وارد می شود که این می تواند یک آسیب جدی برای قطعات ایجاد کند؛ چرا که هم وزن قطعات بالا است و هم در نهایت، هزینه ‌ها گرانتر هستند. استفاده از گیربکس می تواند سرعت را کنترل کند و از آسیب های احتمالی به قطعات توربین و ژنراتور و محور شفت اصلی جلوگیری نماید.

 

 

جهت مشاوره و سفارش میتوانید با مشاوران ما در شرکت جهان فرز تماس بگیرید.

جهت مشاهده دستگاههای ساخته شده اینستاگرام مارا دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *