اخبار, چرخ دنده ها, مقالات

چرخدنده جناغی چیست

چرخدنده جناغی چیست؟

در این مقاله سعی در معرفی و بررسی چرخدنده جناغی داریم.

چرخ دنده جناغی که به آن چرخدنده مارپیچی دوبل نیز می گویند،برای مقابله با مسائل مربوط به نیروهای محوری استفاده می شوند که به واسطه چرخ دنده های تک چرخشی ارائه شده است.در چرخدنده جناغی دنده ها به صورت دومجموعه دندانه ای به شکل v در کنار یکدیگر قرار می گیرند و مانند دو چرخدنده آیینه شکل با هم ترکیب می شوند.این ترتیب با هریک از نیمی از مسیرهای چرخدنده در جهت مخالف،نیروهای محوری را خنثی می کنند.
این باعث میشود تاچرخش در هر دو جهت ایجاد شدهو یکی از ترتیبات پایدار و دیگری ناپایدار باشد.

در نوع چرخ دنده مارپیچی دوبل در جهت پایدار نیروی محوری به سمت مرکز دنده هدایت شده و در جهت ناپایدار آن،هر دو نیروی محوری به دور از مرکز دنده هدایت می شود.در هر دو نوع ترتیب نیروی محوری کل در هر دنده به میزان صفر میباشد. حال اگر در چرخ دنده های جناغی در جهت محوری ناپیوستگی ایجاد شود، آرایش ناپایدار کمک به ایجاد نیروی خالص می کند که این امر منجر به شکستگی چرخ دنده مارپیجی دوبل می شود، در صورتیکه که در عین حال، تنظیمات پایدار به تولید نیروی اصلاح خالص کمک می کند.

 

این بار اگر جهت چرخش به عقب برگردد، جهت محوری نیز معکوس خواهد شد، بنابراین تنظیم پیکربندی پایدار و ناپایدار عملکردی بالعکس خواهند داشت. این چرخ دنده های دوقطبی نیز می تواند به طور مستقیم با چرخ دنده های چرخشی بدون نیاز به یاتاقان های مختلف به طور مستقیم تعویض شود.

 

 

چرخدنده جناغی

عملکرد چرخدنده جناغی

این نوع چرخدنده ها به سبب داشتن سطح تماس بیشتر در دندانه ها، توانایی حمل بارهای سنگین را دارند.
در این نوع چرخدنده از دنده هایی با دندانه های قوی تر و بلند تر از دیگر دنده ها استفاده می شود.
این نوع چرخدنده های مارپیچ ارتعاش کمتری ایجاد می کنند.
این نوع چرخدنده ها در سمت راست و گزینه های پیکربندی سمت چپ نیز در دسترس هستند.

 

 

بیشتر بدانیم: نحوه ساخت چرخدنده ها

 

 

کاربرد چرخدنده جناغی

رایج ترین استفاده چرخدنده جناغی در امر انتقال نیرو می باشد زیرا دنده های منحنی آن این امکان را می دهد تا کارایی بالا در انتقال قدرت با ظرفیت بالا ایجاد شود.مضاف بر این ،این نوع چرخدنده درکاهشمیزان پالس ها کمک می کند.
همچنین چرخ دنده جناغی در ماشین آلات سنگین، پمپ های دنده خارجی و مواردی که نیاز به فشار بیشتر دارند نیز بسیار کاربرد دارد.

 

جهت مشاوره و سفارش میتوانید با مشاوران ما در شرکت جهان فرز تماس بگیرید.

جهت مشاهده دستگاههای ساخته شده اینستاگرام مارا دنبال کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *