اخبار, گیربکس ها, مقالات

گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی

در این مقاله می خواهیم به معرفی گیربکس خورشیدی بپردازیم.اینکه گیربکس خورشیدی چیست و در چه صنایعی کاربرد دارد.

 

گیربکس خورشیدی چیست؟

یکی از جدیدترین گیربکس های عرضه شده در صنعت گیربکس خورشیدی نام دارد که به علت نحوه قرار گیری چرخدنده ها و حرکت آنها این نام برای آنها انتخاب شده است.این گیربکس هادر انتقال بیشترین گشتاور در کم حجم ترین ابعاد کاربرد دارند که به اصطلاح به آن چگالی گشتاور می گویند.گیربکس خورشیدی از یک دنده خورشیدی یا مرکزی که دنده هرزگرد سیاره ای یا پینیون که روی محور نگهدارنده آن به صورت یکپارچه روی قفسه یا حامل سیاره ای قرار گرفته و قفسه هم در داخل دنده داخلی یا رینگی محصور شده است.تنش های محرک بروی تعداد زیادی دندانه وارد میشود و همین امر باعث تعادل بار شده و باعث استحکام بیشتر گیربکس خورشیدی نسبت به سایردنده ها شده و گشتاور بیشتری را منتقل می کند.

 

 

اجزاء گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی از یک چرخدنده خورشیدی و رینگی با دنده و تعدادی دنده ستاره ای و یک حلقه تشکیل شده.در گیربکس خورشیدی یکی از این سه جز ثابت بوده و دو جزء دیگر به عنوان محرک، نیرو را منتقل می کنند.

 

 

اجزاء گیربکس خورشیدی

 

 

مزایای گیربکس خورشیدی

ساختار این گیربکس ها به گونه ای است که باعث درگیری بیشتر دنده ها و در نتیجه کاهش فشار وارده به دنده ها که باعث افزایش عمر این نوع گیربکس می شود.
نحوه قرار گیری چرخدنده ها در این گیربکس به گونه ای است که حجم کمی را اشغال می کند و در نتیجه کار با آن را راحتتر می کند.
سهولت در تعمیر و نگهداری این گیربکس ها از دیگر مزایای گیربکس خورشیدی است.
راندمان بالا،دقت بالا ولقی کمتر در ماشین کاری دنده ها،طول عمر بالا و امکان کوپل بسیار ساده با اکثر مولدهای قدرت از دیگر مزایای گیربکس خورشیدی می باشد.

 

 

کاربرد گیربکس خورشیدی

خط نورد فولاد
صنایع آب و فاضلاب، صنایع معدنی و میکسر قیر
آسیاب خردکن مواد معدنی
توربین بادی
صنایع سیمان
و انواع گیربکس های وینچ کشنده، نورد، رولینگ، نوار نقاله، کانوایر وصنایع بسته بندی

 

 

تعمیرگیربکس خورشیدی | نگهداری گیربکس خورشیدی

همانطور که گفته شد گیربکس خورشیدی به دلیل نوع متریال استفاده شده در ساخت آن و نحوه طراحی آن دارای مقاومت بالایی است اما در صورت خراب شدن ، چرخدنده ها قابلیت تعویض و تعمییر را دارند.توجه بفرمایید که استفاده ازروغن در گیربکس های خورشیدی امری ضروری است که همواره سطح آن درون پوسته گیربکس باید بازدید شود تا مانع از خطر خرابی گیربکس ناشی از نداشتن روغن شود.
وجود روغن در گیربکس باعث روانکاری بین چرخدنده ها شده و قطعات داخلی گیربکس را خنک می کند، همچنین باعث کاهش صدای چرخدنده ها و افزایش طول عمر آنها در برابر خردگی می شود.

 

 

زمان تعویض روغن گیربکس

روغن مناسب برای گیربکس خورشیدی روغنی است که دارای مواد EP باشد تا فرایند انتقال حرارت بهتر صورت پذیرد.
اولین تعویض روغن گیربکس پس از راه اندازی ۱۰۰ ساعت پس از کارکرد اولیه می باشد.
در مراحل بعدی روغن گیربکس را باید پس از گذشت ۱۰۰۰ ساعت کار تعویض کنید.

 

 

جهت مشاوره و سفارش میتوانید با مشاوران ما در شرکت جهان فرز تماس بگیرید.

جهت مشاهده دستگاههای ساخته شده اینستاگرام مارا دنبال کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *