اخبار, گیربکس ها, مقالات

انواع گیربکس | گیربکس صنعتی 

گیربکس

انواع گیربکس | گیربکس صنعتی

در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که گیربکس چیست و انواع گیربکس چیست.پس اگربه موضوع شناخت گیربکس علاقه مند هستید در این مقاله با ما همراه باشید.

 

گیربکس صنعتی چیست؟

واژه گیربکس در زبان فارسی به معنی جعبه دنده میباشد اما وظیفه این جعبه دنده انتقال قدرت از موتور( که تولید کننده توان است) به مصرف کننده (یا همان دستگاه متحرک) می باشد.ایجاد تغییر درسرعت دوران و گشتاور برای استفاده در بخش های مختلف صنعت از وظایفاصلیگیربکس میباشد.به این صورت که گیربکس دستگاهی است بین موتور و وسایل صنعتی و در این بین گیربکس نیرویتولید شده توسط موتور را با توجه به مکانیزم طراحی شده داخل گیربکس صنعتی، کم یا زیاده کرده و گشتاور مورد نیاز را به ما می دهد.

 

انواع گیربکس

گیربکس ها به طور کلی به دودسته تقسیم میشوند.
۱.گیربکس های افزاینده: از این نوع گیربکس در صنایع بالا دستی، پالایشگاهی و تولید انرژی (مانند توربین های بادی) برای تغییر سرعت و گشتاور و رسیدن به سرعت بیشتر با گشتاور کمتر استفاده میشود.
۲.گیربکس های کاهنده: بیشتر گیربکس ها در دسته گیربکس کاهنده قرار می گیرند.در این نوع گیربکس، گیربکس میان محرک و متحرک قرار گرفته و دور مورد نیاز را برای ما ایجاد می کند.

 

انواع گیربکس صنعتی

 

۱.گیربکس هلیکال ( شافت مستقیم)

چرخ دنده های به کار رفته در گیربکس هلیکال ساختار مارپیچ گونه دارند.چرخدنده های این گیربکس فچرخدنده ساده اما با امتداد پروفیل مورب نسب به امتداد شفت هستند.نحوه انتقال نیرو در گیربکس هلیکال با توجه به نوع چرخ دنده های آن با حرکت یک نقطه در امتداد سطح دنده صورت می پذیرد.در این گیربکس ها صدا کاسته و چرخدنده ها به نرمیبا هم درگیر میشوند و از آنها در سیستم های انتقال نیرو و همچنین در مواردی که نیاز به دورها و توان بالاتری نسبت به چرخدنده های ساده است، استفاده می شود.عملکرد این نوع گیربکس کاهش دور و افزایش گشتاور درقسمت خروجی می باشد.
گیربکس هلیکال با توجه به نحوه اتصالش در سه نوع پایه دار،فلنچ دار و یا ترکیب هردو تقسیم بندی میشود.

 

 

گیربکس هلیکال

۲.گیربکس حلزونی

پرکاربرد ترین نوع گیربکس در صنعت،گیربکس حلزونی میباشد.گیربکس حلزونی از یک مارون فولادی و یک چرخدنده حلزونی(معمولا از جنس برنز) ساخته شده است.زاویه خروجی و همچنین ساختار گیربکس حلزونی بخاطر زاویه متعامد آن، کاربردهای فراوانی دارد.همچنین کاربرد نرم آن باعث شده در دستگاههای بالابر و آسانسورها که نیازمند حرکت نرم و ایجاد گشتاور هستند،کاربرد فراوان داشته باشند.از دیگر کاربرد های گیربکس حلزونی میتوان به کانوایر ها و سیستم های انتقال مواد کوچک اشاره کرد.گیربکس حلزونی اماکن نصب در هشت حالت مختلف را داراست که این مسئله منجر به راحتی در استفاده از این گیربکس می گردد.

 

گیربکس حلزونی

۳.گیربکس کرانویل پینینون

این گیربکس از دو عدد چرخدنده با قابلیت انتقال گشتاور در زاویه ۹۰ درجه و تعدادی چرخدنده هلیکال ساخته شده.در این سیستم دنده های مخروطی مارپیچی شکل در دوسطح مورب باهم درگیر شده ونیرو را در محورهای عمود و غیر عمود منتقل می کند.این درگیری به صورت همزمان بوده و با توجه به عملکرد نرم آن نسبت به دنده های مخروطی ساده،به نرمی و بدون ضربه گشتاور بالاتری را انتقال می دهد.

 

 

گیربکس کرانویل پینیون

۴.گیربکس آویز

این نوع گیربکس به علت داشتن چند محور قابلیت ایجاد نسبت های تبدیل بالایی را دارند و در کنار آن توانایی ایجاد گشتاور بالایی را دارند که در مواردی که گشتاور بالا و کارکرد متدوام نیاز می باشد،( نظیر سیستم های محرک خطیدر جرثقیل های سقفی ویا دستگاههای میکسر ).این نوع گیربکس مانند نوع هلیکال دارای چرخدنده هایی با امتداد پروفیل مورب نسبت به امتداد شفت هستن با این تفاوت که نوع گیربکس آویز دارای ساختار چند محوری به صورت موازی می باشد.در این نوع گیربکس از حجم بالای روغن به صورت دائمی استفاده می شود که این امر باعثافزایش ظرفیت حرارتی و بالاتر رفتن عمر گیربکس نسبت به نوع گیربکس هلیکال می باشد.

 

گیربکس آویز

۵.گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی نوعی گیربکس برای کاهش یا افزایش دور با نسبت تبدیل و توان بسیار بالا با راندمان بالا و مخصوص فضای کوچک میباشد.از این نوع گیربکس در انواع صنایع سبک و سنگین استفاده می شود.چرخدنده های گیربکس خورشیدی از پر استفاده ترین چرخدنده ها در صنایع هستند که در دو نوع تک استیج و چند استیج تولید می شوند.

 

گیربکس خورشیدی

اگر می خواهید بیشتر با این گیربکس آشنا شوید مقاله گیربکس خورشیدی چیست؟ را مطالعه بفرماید.

 

۶.گیربکس دور متغییر

در برخی مواقع نیاز است تا بدون ایجاد گشتاور دورالکتروموتور پیش از ورود به گیربکس افزایش یا کاهش پیدا کند.در این صورت از گیربکس دور متغییر استفاده میشود.

انواع گیربکس دور متغییر:
گیربکس تسمه پولی
گیربکس واریاتور
گیربکس هیدرولیکی

 

 

۷.گیربکس اکسترودر

این نوع گیربکس در صنایع اکستروژن مورد استفاده قرار می گیرد.

 

جهت مشاوره و سفارش میتوانید با مشاوران ما در شرکت جهان فرز تماس بگیرید.
جهت مشاهده دستگاههای ساخته شده اینستاگرام مارا دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *