چرخ دنده ها, مقالات

چرخدنده حلزونی چیست؟

چرخدنده حلزونی

چرخدنده حلزونی| چرخدنده حلزونی چیست؟| کاربرد چرخدنده حلزونی

 

در این مقاله خواهیم خواند که چرخدنده حلزونی چیست و کاربرد چرخدنده حلزونی در گیربکس و صنعت چیست؟

یکی از ویژگی های چرخدنده حلزونی این است که باعث میشود ابعاد گیربکس ما کوچکتر و نسبتا بهینه تر شود.در گیربکس حلزونی محورهای محرک زاویه ۹۰ درجه نسبت به هم دارند. با یکچرخ دنده حلزونی، به ازای هر چرخش ۳۶۰ درجه دنده، چرخ کرم تنها یک دندان پیش می رود. بنابراین، صرف نظر از اندازه حلزونی(به رغم محدودیت های مهندسی معقول)، نسبت دنده “اندازه چرخ دنده – به – ۱” است.. در چرخ دنده های خار، یک دنده ۱۲ دندانه باید با یک چرخ دنده ۲۴۰ دندانه مطابقت داشته باشد تا به همان نسبت ۲۰:۱ برسد. بنابراین، اگر گام قطری (DP) هر چرخ دنده یکسان باشد، از نظر اندازه فیزیکی چرخ دنده ۲۴۰ دندانه نسبت به چرخ دنده ۲۰ دندانه، آرایش کرم به طور قابل توجهی از نظر حجم کمتر است

دنده حلزونی چیست؟

همانطور که میدانید وظیفه اصلی چرخ دنده انتقال و تغییر جهت نیرو بین دو محور می باشد.بر روی قسمت محیطی چرخدنده،داندانه ها با فاصله یکسان از همدیگر قرار گرفته اند.این دندانه ها وقتی با دندانه های چرخدنده مجاور درگیر می شوند،نیرو را به یکدیگر منتقل می کنند.با توجه به شکل چرخدنده ها و کاربرد آنها در گیربکس ها، چرخدنده ها به دسته های گوناگونی تقسیم می شوند.ما در این مقاله به بررسی چرخدنده حلزونی می پردازیم.

دنده کرمی یا دنده حلزونی چگونه کار می کند؟

ما زمانی از چرخدنده حلزونی استفاده می کنیم که نیاز به کاهش سرعت داشته باشیم.در این نوع ما از یک حلزون و یک چرخ حلزون استفاده می کنیم.زاویه بین دو محور این دو نوع ۹۰ درجه می باشد.معمولا حلزون را از فلزی سخت میسازند در صورتیکه جنس چرخ حلزون از فلزات نرمی نظیر آلیاژ آلومینیوم و برنز است.درگیری چرخ حلزون و حلزون ترکیبی از لغزش و غلتش را به وجود می آورد.حتی در نسبت های کاهش زیاد ،لغزش بر غلتش غالب میشود، لذا اصطکاک و در نتیجه آن گرما ایجاد شده و باعث کاهش راندمان مجموعه چرخدنده میشود اما وجود لغزش و استفاده از فلزهای مختلف باعث می شود که چرخدنده حلزونی به نرمی درگیر شود.به همین دلیل در مصارفی که نویز باید به حداقل برسد،مانند آسانسور ها، از چرخدنده کرمی استفاده می گردد.
چرخدنده حلزونی برای نسبت‌های کاهش ۲۰:۱ تا ۳۰۰:۱ به کار می‌رود. این چرخ‌دنده‌ها در نتیجه کاهش سرعت، گشتاور را نیز به مقدار زیادی افزایش می‌دهند. باید توجه کرد .که نصب این سیستم و روغن‌کاری آن به درستی و منظم انجام شود. در این حالت، چرخ‌دنده حلزونی یکی از نرم‌ترین و کم‌صداترین انواع چرخ‌دنده خواهد بود. در این مجموعه از یک حلزون (محور بالا) و چرخ حلزون (چرخ دنده پایین) استفاده می‌شود.

 

 

ویژگی دنده حلزونی چیست؟

ویژگی با اهمیت این چرخ‌دنده‌ها این است،. که انتقال نیرو تنها از حلزون به چرخ حلزون انجام می‌شود. اغلب بیشتر طراحی‌ها طوری انجام می‌شود. که چرخ حلزون توانا به چرخاندن حلزون نباشد. این مزیت به عنوان ویژگی خودترمزی شناخته می‌شود. هرچه زاویه پیشروی در حلزون کمتر باشد. این مزیت بیشتر می‌شود. در مقابل هرچه زاویه پیشروی بزرگتر باشد، خاصیت خودترمزی کمتر خواهد بود.از خاصیت خودترمزی قادر بود. برای جلوگیری از حرکت برعکس استفاده کرد. به عنوان نمونه در سیستم نوار نقاله برای ترمز یا توقف اضطراری، از این چرخ‌دنده‌ها استفاده می‌شود.

 

نسبت کاهش سرعت در چرخ دنده حلزونی

در اغلب انواع چرخ دنده‌ها، کاهش دنده به عنوان تابعی از قطر دو چرخ دنده درگیر تعریف می‌شود. اما در نوع حلزونی، این نسبت از روی تعداد راه‌های حلزون و تعداد دندانه‌های چرخ حلزون معیین می‌شود.در حلزون تک‌راهه، هر دور کامل چرخیدن حلزون ۳۶۰) درجه)، چرخ دنده را به اندازه یک دندانه پیش می‌برد. بنابراین، به عنوان نمونه اگر تعداد دندانه‌های چرخ دنده، ۲۴۲۴) )تا باشد، نسبت کاهش دنده برابر با ۲۴:۱۲۴:۱ خواهد بود. نسبت کاهش دنده برای کرمی که چند راه دارد. با تقسیم تعداد دندانه‌های چرخ حلزون به تعداد راه‌های حلزون معین می‌شود.
مجموعه رها گیربکس با بهره مندی از دانش فنی و نیروی کارامد کار طراحی و ساخت این گیربکس ها را به صورت کامل انجام می دهد.

انواع چرخدنده کرمی | انواع چرخدنده حلزونی

چرخدنده حلزونی که به worm gear نیز معروف می باشند،سه نوع مختلفدارند.
نوع اول دنده حلزونی فاقد گلو هستند.این نوع چرخ دنده حلزونی ، گلو یا شیاری ندارد که در اطراف دور حلزونی ماشین کاری شده باشد.
نوع دوم چرخدنده حلزونی درایوهای گلویی هستند که در آنها دنده گلودار است.
نوع سوم چرخدنده حلزونی ، دنده های دو گلویی هستند که هر دو دنده گلویی دارند.این مدل چرخدنده قادر است بالاترین بار را پشتیبانی کند. .

 

 

جهت مشاوره و سفارش میتوانید با مشاوران ما در شرکت جهان فرز تماس بگیرید.

جهت مشاهده دستگاههای ساخته شده اینستاگرام مارا دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *